Как да се оплачете от медицинското лечение и материалните условия в болницата, в която сте настанен/а?
Възможно е, когато сте принудително настанен/а в психиатрична болница, да не одобрите определени неща. Например, качеството на медицинското лечение, качеството на храната или условията за живот там.
Можете да подадете следните видове оплаквания:
Ако имате оплакване, важно е първо да се обърнете към отделението в болницата, в което сте настанен/a. В зависимост от тежестта на проблема, можете да се обърнете към медицинската сестра, Вашия лекар или към ръководителя на отделението. Ако те не успеят да решат проблема, може да се обърнете към администрацията на болницата.
Ако в болницата, където сте настанен/а, не са в състояние или не желаят да решат проблема Ви, можете да се обърнете към Изпълнителна агенция „Медицински одит“ към Министерството на здравеопазването.
Можете да се обърнете към агенцията, ако: Вашето лечение е забавено или неоснователно удължено; поставена Ви е грешна диагноза и лечението е проведено неправилно; Вашият лекар не Ви е обяснил достъпно и на разбираем език диагнозата, лечението, възможните ефекти и възможното друго лечение, за да имате свобода на избор; Вашият лекар провежда лечение без съгласието Ви; не получавате навременна медицинска помощ, отказано Ви е предоставяне на медицинска документация или имате съмнения за проявена лекарска небрежност.
Агенцията ще разгледа жалбата Ви безплатно и ще реши коя е следващата правилна стъпка, както може да Ви поиска допълнителни документи, ако са й нужни. Срокът за отговор от агенцията е един месец. Ако този отговор не Ви удовлетворява, можете да подадете оплакване по реда, посочен в него.
Ако сте здравно осигурен/а, можете да се оплачете от различни нарушения пред Регионалната здравно-осигурителна каса (РЗОК). Например, ако не Ви е предоставяна медицинска помощ/услуга, но е била отчетена; ако качеството на медицинската помощ не съответства на договора между лекарския съюз и РЗОК; ако Ви отказват достъп до Вашата медицинска документация; ако лекарите са поискали да направите плащания, които не им дължите.
Имате право да подадете жалба до Омбудсмана. Можете да разберете по-подробно за функциите му и реда за подаване на жалба тук: Омбудсман.
Личната и медицинската информация за състоянието Ви, която сте дали на болницата, е защитена по реда на Закона за защита на личните данни. Ако смятате, че правото Ви на защита на личните данни е нарушено, можете да се обърнете към Комисията по защита на личните данни.